neděle 8. dubna 2012

Velikonoční mazanec

Je to honička, ty Velikonoce. Sotva jsem ze sebe v potu tváře seškrábala zbytky obtisků na vajíčka a setřela kuchyň od nánosu barev, letěla jsem dodělat druhý dort Pohádka  za čtrnáct dnů, tentokrát pro mého otce. A přitom jsem si uvědomila, že nejenom že OPĚT nemáme beránka (každý rok si říkám, že koupím formu a upeču ho), my nemáme ani mazanec!  A protože mazanec se má podle tradice péci na Bílou sobotu, naházela jsem včera suroviny na těsto bleskem do pekárny, uložila děti a večer si provoněla mazancem. Odolávala jsem hodinu, než jsem ho ochutnala. Pak jsem se raději poslala spát a celou noc se těšila, až si ho ráno namažu máslem! Recept je opět od Pavlíny Berzsiové a mazanec je prostě výborný. Těsto má výbornou chuť a mazanec není žádné dusítko. Po tomhle letošním, jsem zavrhla svůj osvědčený recept a budu dělat už jen tenhle! A rozhodně ho nebudu kupovat, protože srovnávat se nemůže.
A zatímco sem ťukám recept, jím už třetí kus pěkně namazaný máslem a popíjím kafe. Ideální neděle...Veselé Velikonoce!

200 ml mléka, 120 g krupicového cukru, 30 g droždí, 500 g polohrubé mouky, špetka soli, 3 žloutky, 1 balíček vanilkového cukru, 50 g rozinek, 100 g mandlí, 120 másla, tuk na vymazání plechu, vejce na potření

Z části vlažného mléka, lžičky cukru a droždí připravíme kvásek, necháme jej v teple vzejít. Mouku prosejeme se solí, přidáme kvásek, žloutky, zbylý cukr a mléko, vanilkový cukr, omyté rozinky a půlku nasekaných mandlí. Nakonec přidáme rozpuštěné vlažné máslo. Vypracujeme tužší těsto, které necháme na teplém místě hodinu kynout. Pokud těsto svěříte pekárně, použijte 3 lžičky sušeného droždí. Pak těsto propracujeme a vytvoříme bochánek. Položíme ho na vymazaný plech (nebo vyložený pečícím papírem) a necháme dalších 30 minut kynout. Mazanec potřeme rozšlehaným vejcem, posypeme sekanými mandlemi a nařízneme do kříže (nařezávání do kříže má symbolizovat Kristovo utrpení). Pečeme ve vyhřáté troubě na 180 C, po čtvrt hodině ztlumíme na 160 a pečeme cca půl hodiny. V průběhu pečení zakryjeme mazanec alobalem, aby příliš neztmavl.

7 komentářů:

  1. Jé, shodou okolností jsem tenhle mazanec taky dělala! Loni se mi (podle jiného receptu) vůbec nevyvedl, chuťově byl sice super, ale byl takový plackoidní, ale tenhle je dokonalý. Já si jen recept trošku upravila (http://madlinakuchyne.blog.cz/1204/sladke-velikonoce), a abych měla pocit, že mlsám zdravě velikonočně, tak jsem část mouky nahradila celozrnnou špaldovou a cukr jsem dala domácí vanilkový a pak hnědý muscovado. Mazanec byl pak sice dost tmavý, ale chutnal báječně - máslově, po cukru muscovado lehce karamelově a špaldová mouka mu dodala jemně oříškovou chuť. Taky už jiný péct nebudu.

    OdpovědětVymazat
  2. Je fakt úžasnej, jsem nadšená, chutnal ještě i včera večer, bohužel už nezbyl! S tou špaldovou moukou a muscovadem musí být taky moc dobrý.

    OdpovědětVymazat
  3. Super, vypada skvele a kdyz tak chvalite, tak si asi recept ulozim :))

    OdpovědětVymazat
  4. tvoj úvod ma tak zaujal, že ten tvoj/Pavlíny Berzsiové mazanec vyskúšam čo najskôr

    OdpovědětVymazat
  5. Kingo, já vím,že jsem těch superlativů asi použila moc:-) ale nemohla jsem si pomoct, fakt mě nadchnul, ještě teď na něj vzpomínám. Hubnu totiž, abych pak zas mohla jíst ty mazance:-D

    OdpovědětVymazat
  6. Odpovědi
    1. Jéj, to jsem ráda, že mazanec získal dalšího fanouška!

      Vymazat